Skin Made by Aina Hanani
Background Founder by Qay
Best view in Google Chrome only
Cursor by Drikoti & Aina Hanani
Pergi.........
Saturday 30 September 2017 | 11:10 | 0 BlackWhite
Assalamualaikum w.b.t.

Now playing: Anugerah (Akim&The Majistret)

2 years ago I have lost my brother. And now, 2 days ago my moyang (yoyot) left me. Al fatihah.

Khamis, 28September.

"Hajar nak balik tak? Kalau nak ayah amik."

Sebab fikirkan assignment yang berlambak, so nanti dulu. Rasa nak tunggu esok.
Dan tetiba ternampak gambar arwah abang. Aku kena juga balik, aku taknak terkilan macam dulu.
Klik whatsapp: Ayah. Hajar balik.

That time terus datang hospital, dan terus rasa nak tinggal dan jaga malam tu.

Aku, Nurul, Ibu, dan Moksu yang ada malam itu.

Satu malam langsung tak tidur. Risau. Bacaan yassin dekat 4-5 kali. Kejap bangun kejap duduk. Pergi surau, tahajud sekejap.

4:30; aku tenung yoyot. Sambil ber-kerut.

"Kenapa hajar?" Moksu.

"Kenapa yoyot bernafas 5-6 kali, pastu berhenti-berhenti lama."

Panggil doktor,
"Awak semua kena bersedia lah, panggil ahli keluarga yang lain." Doktor.

Sebab yoyot sepenuhnya bergantung pada oksigen. Jadi, atuk terpaksa buat keputusan adik-baradik anak-anak cucu-cucu untuk buka oksigen keesokannya.

Allah maha adil.

Tiada siapa pon antara kami yang dapat lihat hembusan terakhir yoyot. Padahal baru tinggal beberapa minit. Mungkin taknak kami yang terlalu sedih bertambah sedih.


Tangan ini yang mandi-kan aku ketika bayi.
Tangan ini yang jaga aku ketika bayi.
Tangan ini yang tolong urut-urut.
Tangan ini juga yang aku cari bila ke-kampung.

".........to Allah we belong, and to him we shall," (2;156)
AL-FATIHAH.

Jumaat, 29September2017. Perkuburan 0217.
Mariah Omar
(1919-2017)

Cicit yoyot.


Older Post